Eğlence amaçlı binilen gondolun hükmü nedir ?

Başlatan duha, 21 Aralık 2009, 04:32:17

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mücteba

Sadece gondol olarak düşünmemek lazım.
Bir tarafta;
1- Amacı sadece eğlence olan bir Alet
2- Hâremlık ve selâmlığın söz konusu olmadığı bir ortam,
3- Yüksek desibelde sesin varlığı,
4- Harcanan zaman
5- Harcanan para.

diğer tarafta;

Ehli Sünnet ve Takva

Which one?

ruy-ı zemin

Alıntı Yap



1. nesneden değil, nesneye ilişkin fiilden söz ediyoruz. gondol da spor arabaları da eğlenmek için yapılmıştır. hatta bir baba oğluna eğlensin diye spor olmayan gezi maksatlı sıradan bir araba da alabilir. nesneyi es geçip fiile bakarsanız durum anlaşılır. fiil nedir? herhangi bir nesneyle eğlenmek. bu nesnelerin kaza riski nedir? arabalarda son derece yüksekken gondolda çok az. rakamlar bunu doğruluyor. o halde gondol arabadan daha az zararlı olduğundan ikisi arasında mekruhluk tercihi yapılacaksa öncelik arabaların olmalıdır.

karşıdaki sürücünün hatası da durumu değiştirmez. yüksek kaza riskin olduğunu bile bile niye gezmeye çıkıyorsun? araba ihtiyaç içindir, gezmek-eğlenmek için değil, eğlenirsen karşıdan gelip vururlar, o yüzden eğlenmek yasaktır:)


İzah etmeye çalıştığım cümleler arasında spor arabaları ile  gezmeyi eğlenmeyi teşvik eden bir kelime mi var.


Alıntı Yap

at-binek yarışının muharebe ile doğrudan ilgisi yoktur, sırf eğlence olsun diye de yapılmıştır. yani "-hadi toplanın yarışalım, yarış demek savaş talimi demektir" dememişlerdir.


Atın yaratılış amacı nedir acaba. Yarış tutulması mı yoksa insanlara faideli olması mı?

Alıntı Yap

gondol bana göre de eğlenceli bir araç değil, benim durumum ne olacak peki?:) gondolun iyi olup olmadığı görecelidir, bir iki müstesna kazaya bakıp "ölüm riski var, binmek mekruhtur" derseniz bir çok mubahı aynı sepete atmış olursunuz.

Ben gondola binmek mekruhtur demedim.

"İslam dini malayani ile meşgul olmayı men etmiştir. İlim öğrenmeyi teşvik etmiştir. dedim.

http://www.sadakat.net/forum/islamgenel/ynt-hzAllahi-unutmanin-ilk-alameti-malayani-t39102.0.html
buradaki linki inceleyebilirsiniz.
پاى مار      چشم مور      نان منلا      كس نديد

İsra

Alıntı Yap2- Hâremlık ve selâmlığın söz konusu olmadığı bir ortam,
3- Yüksek desibelde sesin varlığı,

benim de ilk dikkatmi çeken bu noktlar olmuştu.kadınların erkekler arasında bağırıp çığlık atmaları ne kadar

Hâsıl-ı Kelam

Benim de hem bu harem-selam mevzusu aklıma geldi.
Bir de biri bindi diyelim o an kendini tutamadı çok af buyurun istifra etti ve bu başka birine o sallanma esnasında sıçradı bu da kul hakkına girmez mi?
Nefsinle değil, kalbinle düşün ve karar ver!

clausewitz

Alıntı yapılan: keka1975 - 22 Aralık 2009, 05:10:37
S A geçen sene benimde bir gondol maceram olmutu ilk binişim değildi ama manevşyat olarak kendimi birazda olsa geliştirdiğim bir devreden sonraki il binişimdi.gerçekten çok heyecan verici ama aklımda tek bir şey vardı şu anda ölsem ve Allahü teala bana nerdeydin ne yapıyordun die sorsa nasıl cevap vericem die durdurttum ve indim gerçekten çok vicdan azabı duydum...
mekruh mu değilmi bilemem ama vicdanımı rahatsız eden birşeyi yapmamaktır benim fikrim...
ama tabi işin ilmi açıklamasını merakla bekliyorum
a e olun...

yahu neyin ilmî açıklamasını bekliyorsunuz daha, şuncacık uğraşa aklınız yetmiyor mu güzel arkadaşım? :) öldüğünüzde "mübah olan bir şey yapıyordum ya rab" dediğinizde azaba mı çekecekler? haftasonu yüzmeye gittiniz, eğleniyorsunuz, o sırada boğulup öldünüz. haliniz ne olacak?

sizin bu algınıza göre yüzmek iyi birşey değil mekruh, bu durumda boğulan öbür taraftaki durumu ne acaba?

Alıntı yapılan: Mücteba - 22 Aralık 2009, 12:13:19
Sadece gondol olarak düşünmemek lazım.
Bir tarafta;
1- Amacı sadece eğlence olan bir Alet
2- Hâremlık ve selâmlığın söz konusu olmadığı bir ortam,
3- Yüksek desibelde sesin varlığı,
4- Harcanan zaman
5- Harcanan para.

diğer tarafta;

Ehli Sünnet ve Takva

Which one?

bunlar birbirinin karşıtıymış gibi sunulacak şeyler değil, dikkatli yazmakta fayda var. "eğlenmek din dışıdır, takva ehline terstir" gibi bir algı oluşturuyorsunuz. harcanan zaman ve paraya hiç girmemekte fayda var, zira benzer bir sürü örnek verilebilir. sırf gezmesi için karısına jeep alan biri günaha giriyordur o zaman. hem zaman kaybediyor gezerek hem de para:)


Alıntı YapAtın yaratılış amacı nedir acaba. Yarış tutulması mı yoksa insanlara faideli olması mı?

"at insanın binmesi içindir" demek "gözlük burun içindir" demekten farklı değil. eskiden atlar tıpkı daldaki portakal gibi vahşiydi (ekşiydi), insanoğlu Adem (a.s)'dan bu yana ayılar, kaplanlar, aslanlar, kurtlar, meyveler, mandalar, sebzeler ve atlar gibi bir çok bitki ve hayvanı evcilleştirmeyi denemiş, bazılarında başarılı olmuş bazılarında can kayıplarıyla tecrübe edinmiştir. at yeryüzünde belki insandan önce vardı, diğer tüm canlılar gibi insanın hükümranlığına girdi. yaptığı en iyi iş iyi bir binek olmasıdır.

atın yaratılış amacı denizin 7.000 metre dibindeki deniz canlılarının ve ormanda 1 tonluk mandayı avlayan kaplanın yaratılış amacıyla aynıdır, fazlası değil. daha iyi bir örnek vermek gerekirse, dünya bedava bir yemektir aslında, bu Allah'ın bir lütfu; yağmur doğrudan insan için yağmaz, Adetullah düzenine göre (yani belli yoğunlukta havada bulunan buharın soğuk tabakayla karşılaşmasıyla) yağar. insanlar yağmur yağan verimli yerlerde yaşadıkları için yağmurdan nasiplenirler, yoksa yağmur "şu insanlar için yağayım" demez, insanları takip etmez. Allah bir sebep kılar (rüzgar vs) ve yağmur göç eder, yağar. ölçüsüz yağdığında da büyük hasarlara sebep olabilir, Kâbe dahi sel baskınına uğramıştır. sahra ve gobi gibi hiç yağmur yağmayan verimsiz yerlerde yani susuz çöllerde insan yaşamaya kalksa bile yağmur yağmaz, çünkü Adetullah'a ters, bu sebeple oralarda şehirler ve toplumsal düzenler kurulmaz.


Alıntı YapBen gondola binmek mekruhtur demedim.

"İslam dini malayani ile meşgul olmayı men etmiştir. İlim öğrenmeyi teşvik etmiştir. dedim.

sorun da bu zaten, gondolu malayani ilan etme yetkisi kimsede yoktur. eşyanın boş kabul edilmesi için "boş ve faydasızlıkla ilgili" gerekli koşulları sağlamış olması gerekir. eğlenmek boş ve faydasız sayılmadığından malayani addedilemez. eğlenmek insan tabiatıyla uyumludur. eğlenmek dini bakımdan günaha sebep olmuyorsa makbuldür. gondol da tıpkı çarpışan araba gibidir, o arabalarda küçük çocuğun boynunu sakatladığına şahidim. "istisnalardan hüküm çıkmaz".

clausewitz

Alıntı yapılan: Hâsıl-ı Kelam - 22 Aralık 2009, 21:53:46
Benim de hem bu harem-selam mevzusu aklıma geldi.
Bir de biri bindi diyelim o an kendini tutamadı çok af buyurun istifra etti ve bu başka birine o sallanma esnasında sıçradı bu da kul hakkına girmez mi?

yüzerken tuzdan midesi bulanıp kusarak suyu kirleten adamın durumu da aynı:)

Hâsıl-ı Kelam

#21
Bayan erkek karışık, kahkaha ata ata, güle oynaya gondola mı binelim o zaman? Eğer ki hesap sorulursa da Sadakatten clausewitz fetva vermişti deriz.

Güzel kardeşim iyisin hoşsun üşenmeden uzun uzun da yazıyorsun Allah razı olsun ama her şeyde genelleme olmaz.Tamam kimse gondola binmek günahtır demiyor ama işin bir fetva boyutu var bir de takva.Yani şimdi size göre eğlence gondola binmektir başkasına göre ata binmektir.
Her olayı şu öyleyse bu da böyledir diye genelleme yapmak, ille kendi dediğinizin başkalarınca onaylanmasını beklemek yanlış.Artı vebal boyutu var.Bir işin fetva ve takva boyutunda bu kadar rahat konuşmak, kulun çok cesur olduğunu gösterir.

Son örneğiniz de hele ki çok komik bir insanın üzerine giden istifra ile denize giden bir olur mu? Allah iyiliğiniz versin.O zaman ortalığa bevletmekle, tuvalate bevletmek de aynı sizin bu görüşe göre.Biri kanalizasyondan bir yerlere gidiyor ortalığı kirletiyor, diğeri de doğrudan kirletiyor...
Nefsinle değil, kalbinle düşün ve karar ver!

clausewitz

Alıntı yapılan: Hâsıl-ı Kelam - 23 Aralık 2009, 00:16:03
Bayan erkek karışık, kahkaha ata ata, güle oynaya gondola mı binelim o zaman? Eğer ki hesap sorulursa da Sadakatten clausewitz fetva vermişti deriz.

güzeldi:) takva konusu başka.


Alıntı YapGüzel kardeşim iyisin hoşsun üşenmeden uzun uzun da yazıyorsun Allah razı olsun ama her şeyde genelleme olmaz.Tamam kimse gondola binmek günahtır demiyor ama işin bir fetva boyutu var bir de takva.Yani şimdi size göre eğlence gondola binmektir başkasına göre ata binmektir.
Her olayı şu öyleyse bu da böyledir diye genelleme yapmak, ille kendi dediğinizin başkalarınca onaylanmasını beklemek yanlış.

işte ben de bunu diyorum, istisnalardan hüküm çıkarılamaz. gondolu bırakın, bu yaklaşımla gündelik yaşamınızda size zarar verme riski olan tüm eşyayı mekruh kılabilirsiniz. demek istediğim o.

Alıntı Yap
Son örneğiniz de hele ki çok komik bir insanın üzerine giden istifra ile denize giden bir olur mu?
.

fiil nedir? kusmak, nasıl kusmak? kaza ile, kasıtsız kusmak. gondolda herkes bulanıp kusmuyor, denizdeki tuzdan da herkes bulanıp kusmaz, demek ki bazı insanlar istemeden de olsa kusabiliyorlar. o sebeple bu kusma hadisesi bir "kaza"dır. kaza ile olanda kasıt olmadığından ha gondolda eğlenirken kusulmuş ha yüzüp eğlenirken tuzdan dolayı kusulmuş, fiillerin arasında fark yok. siz "biri denizde biri gondolda" diye ayrım yapmaya çalışıyorsunuz ki hatalı olan da bu zaten.

yani benzeştirilen şeylere dikkatli bakmak lazım. denize yüzmeye eğlence için gidilir, ölüm riski gondoldan çok çok fazladır (her yıl boğulanları haberlerde görüyoruz).


Alıntı YapAllah iyiliğiniz versin.O zaman ortalığa bevletmekle, tuvalate bevletmek de aynı sizin bu görüşe göre.Biri kanalizasyondan bir yerlere gidiyor ortalığı kirletiyor, diğeri de kirletiyor...

"teşbihte hata olmamalı"dır biliyorsunuz. istemeden gondolda kusmak kul hakkına giriyorsa istemeden denizde başkasının üzerine kusmak, veya yüzdüğü suyu kirletmek de kul hakkına girmez mi?

gondoldaki kaza ile denizdeki kaza arasında ne fark var?




Tuğra

Şöyle bir durumda olabilir;

Gondol yada benzeri bir şeyde midesi allak bullak olan kişi arabasında seyrederken istifra etmesi gerekse, başını camdan uzatarak bu materyalleri arkadaki arabanın camına rüzgarında yardımı ile boca etse,diğer sürücüye hakkı geçmiş olmaz mı?
〰〰〰〰🐠

Hâsıl-ı Kelam



Ben sadakat'teki çoğu arkadaşın denize girerken gereken tesettür ölçülerini sağlayarak, tenha uygun bir yerde yüzdüğünü zannediyorum.
Ata binmek isteyen gider güzel bir haraya mis gibi biner.Harem-selam derdi olmaz.
Hem bunlar sünnet sünneti de işlemiş olur.Diğer taraftan sıhhat ve vücut açısından da yüzmek ile ata binmenin insana faydaları var.Hem de dinlenmiş, eğlenmiş oluyorsunuz.Bakın bir taşla 3 kuş.

Gondola binmek istiyorum, ama takvalı da olmam gerek diyorsanız gondolda ya yalnızca erkekler olacak ya da yalnızca bayanlar.Ya da paranız çoktur lunaparkı kapatırsınız ailecek binersiniz.Ama bu seferde millet size görgüsüz der, bu kadar para oraya harcanır mı der.Der de der.Siz de takvalı takıldığınız içün millet sizin hakkında bu gibi gıybetler etmesin diye para verip kapatamazsınız lunaparkı.Eee eğlenceden de olursunuz, dinlenmeden de.:)
Nefsinle değil, kalbinle düşün ve karar ver!

clausewitz

Alıntı yapılan: Tuğra - 23 Aralık 2009, 00:44:05
Şöyle bir durumda olabilir;

Gondol yada benzeri bir şeyde midesi allak bullak olan kişi arabasında seyrederken istifra etmesi gerekse, başını camdan uzatarak bu materyalleri arkadaki arabanın camına rüzgarında yardımı ile boca etse,diğer sürücüye hakkı geçmiş olmaz mı?



mümkündür, bu şekilde herşey mümkündür, her hareketimiz sebep-sonuç (illliyet) zincirine göre işlediğinden tüm olaylar arasında bağlantı kurabilir ve bu sayede Çin'de yaşayan köylüye dahi borçlanırız öbür tarafta:)

takva olmak zor, ince iş.

Hâsıl-ı Kelam

Denizde insan yüzerken başkaları ile kol kola girerek mi yüzüyor ki yanındaki insanın üzerine istifra etsin kardeşim.

Gondola binmeden evvel istifra edebileceğinizi bile bile binmek riskli bana göre.Birinin üzerine gelirverirse al sana kul hakkı.Çok ince düşünmek lazım.

Ben olayın kaza tarafına hiç bakmadım. O kısma Ruyi zemin bakıyor :)
Nefsinle değil, kalbinle düşün ve karar ver!

duha

Herkez bir olay örgüsü içinde arkadaşlar  e52))

Hâsıl-ı Kelam ;lunapark genelde sabah erken saatlerde boş oluyor ve gondol tamamen size hakim yani yanınzda kim varsa odur , korkuyorsan binme kardeş, ki korkmayan zevk içinde bağırmaz yani bağırmaması gerekir ,çokta heyecan olmasın diyorsanız en dibe binip ayaka kalkıp arkadaki demirlere tutunmanız yeter tavsiye edilir  e60)) m2))
söz Hayâtî'dir; İnanç taşıyoruz.....

[/center]

clausewitz

Alıntı yapılan: Hâsıl-ı Kelam - 23 Aralık 2009, 00:48:06
Denizde insan yüzerken başkaları ile kol kola girerek mi yüzüyor ki yanındaki insanın üzerine istifra etsin kardeşim.

zorlamaya gerek yok, örnek çok. üzerine kusması gerekmiyor, suya kusması ve kirletmesi suda habersiz yüzenler için kul hakkına girebilir. denize sümkürmek de öyle:)

Alıntı Yap
Gondola binmeden evvel istifra edebileceğinizi bile bile binmek riskli bana göre.Birinin üzerine gelirverirse al sana kul hakkı.Çok ince düşünmek lazım.

herkes istfra etmiyor, o risk göze alınabilir. hem daha hiç binmeden kusup kusmayacağı nasıl bilinebilir ki?

Alıntı YapBen olayın kaza tarafına hiç bakmadım. O kısma Ruyi zemin bakıyor :)

peki öyle olsun:)

Hâsıl-ı Kelam

duha kardeşim biz öyle şeylerde korku nedir bilmeyiz.Eskiden epeyce binmişliğimiz vardır yani o zaman çocuk aklı ile harem-selam derdimiz olmuyor bu teyzeler-amcalar da amma korkak ne çok bağırıyorlar diye keyfimize bakıyorduk.Şİmdi ise mahrumuz öyle şeylerden ama heyecan konusunda performansımızda düşme yok yani.
Nefsinle değil, kalbinle düşün ve karar ver!