İrab, sarf nahiv sorusu?

Başlatan reis, 03 Ekim 2005, 16:17:03

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

kenz

sigasının araptan işitilmiş olması kıyas yapılan amilin ameline zarar vermiyor.çekilişleri araptan işitilmiş ama başka bir amile kıyaslanıyolar.
İNSAN akli ile melekleşen nefsi ile iblisleşen bir aciptir İNSAN
İNSAN kendi kabahatini bilmeyen cehli ile dünyalara sığmayan bir mağrurdur İNSAN
İNSAN bütün zaaf ve acziyyetine rağmen kudrete kafa tutan taşkın bir şaşkındır İNSAN
İNSAN maziye bağlı hâle aldanmış istikbali gözler bir taştır İNSAN

Ber-ceste

El halilü kelimesi alem olmakla marife olduğu halde neden evveline bir de tarif edatı olan lamı tarif dahil olmuştur?
Sükût etmek gibi alemde nadana cevab olmaz..

müteallim

Alıntı yapılan: Khan - 03 Kasım 2007, 23:59:00
El halilü kelimesi alem olmakla marife olduğu halde neden evveline bir de tarif edatı olan lamı tarif dahil olmuştur?

halil alem degil nekre bir kelime olmakla lami terifle marife olmustur.
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Ber-ceste

El Halilü den muradım İmamı Halil dir.

Ve alem olmaması mutasavver değildir.

Lamı tarifin duhulüne gelince;

Feilün vezninde sıfatı müşebbeheye iltibas lazım gelmesin içindir.
Sükût etmek gibi alemde nadana cevab olmaz..

dolunay67

s.a arkadaslar benim bi sorum olcakti???

izhar sayfa (154) 2.sira'da:
amil cemi müzekker mükesser akilin gayri olguhu halde müennes zamirine isnad eden amildir???
bunun misallerini bana anlatirmisiniz????


Ferzin

Alıntı Yapizhar sayfa (154) 2.sira'da:
amil cemi müzekker mükesser akilin gayri olguhu halde müennes zamirine isnad eden amildir???
bunun misallerini bana anlatirmisiniz????

Hindün darabet amil olan darabe,rical gibi cemii müzekker mükesser akilin gayri müennesi hakikiye raci olan zamire isnad etmiştir. Amilinin te'nisi vaciptir.Darabet hindün olsaydı bu misal beş şartın mevcudiyeti ile amilinin te'nisi vacip olurdu.

Eşşemsü taleat misalinde amil cemii müzekker mükesser akilin gayri müennesi gayri hakikiye isnad etmiştir te'nis vaciptir.Bunların gayrısında da caizdir.

elzem

yani amilin te'nis ve tezkirinin vacip ya da caiz olduğu misaller mi dolunay kardeşim.
Bize Bir Nazar Oldu
Cumamız Pazar Oldu
Zaten Bize Ne Olduysa
Hep Azar Azar Oldu..

elzem

Hindün darabet amil olan darabe,rical gibi cemii müzekker mükesser akilin gayri müennesi hakikiye raci olan zamire isnad etmiştir. Amilinin te'nisi vaciptir.Darabet hindün olsaydı bu misal beş şartın mevcudiyeti ile amilinin te'nisi vacip olurdu.


  Bana bu misalin anlatımı pek doğruymuş gibi gelmedi ama bidaha mı gözden geçirseniz ferzin kardeşim :)
Bize Bir Nazar Oldu
Cumamız Pazar Oldu
Zaten Bize Ne Olduysa
Hep Azar Azar Oldu..

Ferzin

Tekrar gözden geçirdim. Size neresi doğru gelmedi? Paylaşırsanız müzakere edelim elzem kardeşim.

elzem

Dün akşam baktığımda kitabım yanımda yoktu.Şimdi baktımda tamam ferzin kardeşim anlatım doğru.İlk anlatımın ve keza ibaresi olduğunu hatırlayamamışım,kusura bakma.:)
Bize Bir Nazar Oldu
Cumamız Pazar Oldu
Zaten Bize Ne Olduysa
Hep Azar Azar Oldu..

dolunay67

arkadaslar ya ben anlamadim :)
burada amil olan darabe cemi müzekker mükesser akilin gayridir ve müennes olan hinde racidir.o halde amilin te'nisi vaciptir...
benim yaptigim dogru mu aceba???

Ferzin

Alıntı Yapburada amil olan darabe cemi müzekker mükesser akilin gayridir ve müennes olan hinde racidir.o halde amilin te'nisi vaciptir...

Yanlış olmuş kardeşim, fiil raci olmaz isnad eder. Zamir raci olur. Cemi müzekker mükesser akılın gayrı olan şey de fiil değil zamirdir. Bu zamirde darebetin tahtındaki hiye zamiridir. Darabet hinde raci olan hiye zamirine isnad ettiği için amil olan darebetin te'nisi vaciptir.

İnşaAllah anlatabilmişimdir dolunay67.  Rica ederim elzem kardeş.

dolunay67

simdi anladim iste :) Allah razi olsun sizden...bu mübarek aylar hürmetine

Ferzin

Amin cümlemizden kardeşim.

dolunay67

4.sü mübtedanin haberidir..tagrifini anladik fakat misali anlayamadim anlatan olur ümidi ile:)
misali budur: kaimün fi zeydün kaimün