Velezzallin meselesinin hükmü nedir?

Başlatan Tesniye, 25 Ekim 2008, 01:26:04

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Tesniye

Yıllardan beridir klasik tartışması olur.

Veleddallin mi?

Velezzallin mi?

Kimileri derki dallin dendiği takdirde namaz kabul olmaz. Hatta öyle imamların arkasında namaz kılmayın, kılarsanız tekrarlayın vb.

Kimisi de der ki; kardeşim zad harfini çıkaramayanlar mecburen bu şekilde tı olarak veleddallin şeklinde okuyacaklardır.

Bunun hadisi şerif ya da ekabirin sözleri ile net  olarak adını koymaya ne dersiniz ?


Zamanında talebenin birisine hocası veleddallin olarak öğretmiş.
Daha sonra diğer hocası da velezzallin olarak öğretmiş.


Olacakya bir gün bu iki hocasına imamlık yapması nasip olmuş. Velezzallin dese bir mesele, veleddallin dese bir mesele.
En sonunda ikisini de razı edecek formülü bulmuş.

Veledda-za-llin  :hihi
Ezeli sırları ne sen bilirsin ne de ben
Bu muammayı ne sen okuyabilirsin ne de ben
Perde ardında sen ben dedikodusu var amma.
Perde kalktı mı ne sen kalırsın ne de ben..
<< Lüzumsuz Konular Atlası >>

ankebut-57




ض : Dil kenarı ile üst azı dişlerden çıkarılır. Dilin sol veya sağ kenarı, dengindeki üst azı dişlere hafifçe değdirilir. Dil kökü ve ortası üst damağa doğru yükselir. Dilin ucu ön dişlere değmez. Kalın ve yumuşak bir harftir.

Bu harfe “” sesi vermek yanlıştır. Mesela Fatiha’nın sonundaki “mağdûbi, vele’d-dâllîn” şeklinde okumak hatalıdır. Dikkat edilirse bu şekilde bir okuyuş ile, harfe şiddet sıfatı verilmekte ve bu harfte bulunması gereken rihvet ve istitâle sıfatları kaybolmaktadır. Oysa bu harfte şiddet sıfatı yoktur; harfi sakin halde telaffuz ederken, sesin ve nefesin akması demek olan rihvet (yumuşaklık) sıfatı vardır. Eğer bu harfi cezimli olarak ( أضْ ) okurken, ses ve nefes akmıyor, tıkanıyorsa harf yanlış telaffuz ediliyor demektir.
Âlimleri irfan sahib eden, üç harf ile beş noktadır.(عشقْ)
Mü'minleri duhûlü cennet eyleyen, beş harf ile üç noktadır. (ايمان)

www.ayasofya.org

Lika

#2
Halil Günenç hocanın büyük şafii ilmihalinde Fatiha Sûresi'nin kabul olması şartlarında dad harfine dikkat çekerek şöyle yazmış:

Bir harfi başka bir harf ile değiştirmemesi.Mesela bir kimse "dad" harfini "za" harfine çevirerek okursa kıraatı sahih değildir.Çünkü Kur'an-ı Kerim'in hem nazmını hem namasını değiştirmiş olur. "dallin"kelimesi dalalete sapanlar manasını ifade ediyorsa "zallin" kelimesi devam edenler manasını ifade ediyor.

Fakat "ka" ile "ke" arasında bir uslup ile okursa (Arapların nütkettikleri gibi) Fatiha'ya halel vermez


Kâbe imamının nasıl okuduğunu şu linkten dinleyebilirsiniz.


http://video.google.com/videoplay?docid=-7377968415468115543&ei=fLICSf3fOILi2gKZx-kF&q=kabe+imam%C4%B1+fatiha+suresi

..

http://www.diyanettireegitim.gov.tr/default.asp?cat=sure_dua

bu linkte de Fatiha Sûresinin okunuşu şu şekilde geçmektedir.



Okunuşu:
* Eûzü billâhi mineşşeytânir racîym Bismil -lâ-hir- Rahmân-ir'Rahıym
* El-hamdü lillahi Rabbil-âlemiyn.
* Er'Rahmânir-Rahiym.
* Mâliki Yevmiddiyn
* Iyyâake-nâbüdü ve iyyâakenesteiyn
* İhdinassırâtal-müstekıym
* Sıraatalleziyne-en'amte aleyhim
* Gayril mağdubi aleyhim ve leddâlliyn * Amin.


..

Merhum Abdulbasit Muhammed Abdussamed'in -Fatiha Suresi'ni okuyuşunu dinlemek için:


http://video.google.com/videoplay?docid=-3387020529172654900&ei=NbMCSYzwNpKw2QLZnKQN&q=abdulsamed+fatiha

Ayrıca Ahmet El Acemi de Fatiha suresinde "dallin" şeklinde okumaktadır.

..

Kısa bir not:

Dikkatimizi çektimi bilmem ama Ramazan ve Ramadan arasındaki farkı da hiç düşündük mü?

..

Geçen gün Arapça'yı öğreten bir kitabı inceliyorduk.ض harfinin latin harfe tercümesi "dad" şeklinde idi.
Ne içindeyim zamanın,Ne de büsbütün dışında;Yekpare geniş bir anın Parçalanmış akışında,
Rüzgarda uçan tüy bile Benim kadar hafif değil.Başım sukutu öğüten Uçsuz, bucaksız değirmen;İçim muradıma ermiş Abasız, postsuz bir derviş;
Kökü bende bir sarmaşık Olmuş dünya sezmekteyim,Mavi, masmavi bir ışık Ortasında yüzmekteyim

Miftahulkuluub

Orjinal ve mühim bir mevzu. Paylaşımlarınız için teşekkür ederiz.
İncemeseleler    Sadakat.Net    İns SadakatForum  Sevadı Azam


" Derviş isen kardeş takvaya çalış.."

Fatihan

Bu konu daha önce de ele alınmıştı.
http://www.sadakat.net/forum/talim-ve-tecvid-ilimleri/mahrec-t10663.0.html


Ama ben Hâlâ anlayamadım Şafi fıkhına göre tam olarak dad değiştirilmeden mi okunması gerekiyor?

İsra

Aslında sadece şafiilerde değil araplarda dad diye okur hiç bir şeklide zallin diye okumazlar çünkü kelime manası değişiyor.

Fatihan

elbeteki tam za diye harf çıkarılırsa mana bozulur.Bunun bir inceliği var ne "da" ne de tam "za" denilmiyor ikisinin ortasında birşey yani bunu yazıyla ifade edebilmek pek mümkün değil.Bir çok hafız ve hocaefendi de talebelerine bu inceliği öğretir.Hatta Konya'da meşhur Kurra Hafız vardır ki çok büyük hafızlar talebeler yetiştirmiştir.Hasan Hüseyin Varol'du sanırım ismi. ders aldığımız bir hocamız da kendisinin talebesiydi ve o şekilde öğretmişti bize...

İsra

Alıntı YapBunun bir inceliği var ne "da" ne de tam "za" denilmiyor ikisinin ortasında birşey yani bunu yazıyla ifade edebilmek pek mümkün değil.Bir çok hafız ve hocaefendi de talebelerine bu inceliği öğretir.

Tarifi bu şekilde diyorsunuz ama okuyan bir çok kişi hatta bazı hocalar zallin diye okuyor.Bir çoğu tarif ettiğiniz şeklide okumuyor.

muhibban

Bu mahreci yapamayanların tam dad olarak okuması gerek yoksa za ile okumak manayı değişik ediyor.

Bir de aslında soru burda daraltılmış sadece Fatiha Suresindeki kısım üzerinde durulmuş oysaki dad harfi Kuranı Kerimde bir sürü yerde var değil mi onun için yapabilenler her yerde aynı şekilde okumalı.

Birilerinin bu mahreci yapamayarak -zallin- diye de okuması başka birilerini bu doğru olan okuyuş şeklini öğrenmeden alıkoymamalı.saygılar
Elimize, dilimize, gözümüze ve kalbimize sahip olalım...

unbeaten89

#9
fatıhan adlı uyemize katılıyorum. ben şu an adana da okuyorum tekamulaltı. ve bizim kıraet hocamızda da dad harfi ile alakali h.huseyin varol hocanın çeşitli kitablardan yapdigi tetkik mevcuddur ve zad diye okunması hakkında görüş birligine varılmistır. ve zelletul garii(namazda yanliş okunması halinde ) çogu insanın bunu tilavet ederken zorlandigi için namazda yanliş okunması namazı ifsad etmez. diye fetva verilmişdir. bilgilerinize ... nasib olursa o malumatida yollayacagim inş. ve zaten latinceye tam olarak çevrilemez ayn harfi gibi.
sesi için arı toplulugunun çıkardigi ses diye tabir yapilmıştiır.ve bu harfi en iyi çıkaran da hz. Ömer efendimizdir.(dilini 2 tarafa dokundurarak okurmuş)

Lika

Bu da bir diğer görüş..Zaten araştırıldığında İslam dünyası iki görüş şeklinde ayrılmış durumda...

Bizler bilhassa arab ülkelerinde yaşayan kardeşlerimiz ve oradan gelen, tecvid, mahreç dersi veren, alan arkadaşlara sorduğumuzda ise "dad" şeklinde okunduğunu ve bu şekilde okunması gerektiğini öğrendik.
Ne içindeyim zamanın,Ne de büsbütün dışında;Yekpare geniş bir anın Parçalanmış akışında,
Rüzgarda uçan tüy bile Benim kadar hafif değil.Başım sukutu öğüten Uçsuz, bucaksız değirmen;İçim muradıma ermiş Abasız, postsuz bir derviş;
Kökü bende bir sarmaşık Olmuş dünya sezmekteyim,Mavi, masmavi bir ışık Ortasında yüzmekteyim

müteallim

ne ulema kurra kardeslerimiz var aramizda sanal alemde bile dad harfini cikarmaya calisiyorlar bizler hakikat aleminde cikaramazken.........
  Kuslar gibi ucmasini baliklar gibi yüzmesini ögrendik amma kardesce yasamasini ögrenemedik

Devri Âlem

#12
İmam Fudaylî'ye şöyle soruldu:

Bir kimse "Dad" yerine "Za" okursa veya "Eshabu'l cennet" yerine "Eshabu'n-nâr" veya aksini okursa durumu ne olur?

Fudayli şöyle cevap vermiştir: İmamlığı caiz değidlir.Kasten okursa kafirdir.

İbn Hümâm şöyle demiştir: İki harfin arasındaki fark açık ve bilmekte güçlük çekmiyorsa,mesela namaz kılan bir kimse "sâlihât" yerine "tâlihât" okursa namazı fâsid olur.Eğer "Zı" ile "Dad" harfleri gibi,iki harfin arasını ayrımak zor ise bazılarına göre fâsid,çoklarına göre de fâsid değildir.Bu görüşü Muhammed b.Seleme şöyle izah etmiştir:

Fâsid olmaması,bu iki harfi acemlerin birbirinden ayıramamasındandır.Zâhidî " Fetevâ el-Hücce" de şöyle kaydedildiğini nakletmektedir:

Eğer bunu okuyan fakih ise,namazı idae etmesi emrolunur.Avam hakkında ise caizdir.Bu hususta söylenen en güzel söz de budur.Kadıhan "veleddallin"deki "Dat" harfi yerine "Zı" ve "Dal" olarak okunsa namaz fâsid olmaz demiştir.
اَلْعِلْمُ يَرْفَع بُيوتًا لاَعِمَادًا لَهَا وَالْجِهلُ يَهْدِم بِيُوتَ اْلعِزَّ وَلْكَرَمِ

Devri Âlem

#13
"Türkçe'de dat harfi olmadığından, Erdurum'u, Erzurum okudukları, Kur'an'da dad'ı da zı veya zel olarak okuyorlar. Bu Kur'an'ı tahriftir. ' Tecvidli okuyoruz' iddialarına bakılmaz. Çünkü bu surette okunuş tahriftir. Ancak mahreci çıkarmaktan aciz avam tabakasının namazı bozulmaz. Okunur fetvası, onlar hakkındadır.

Hele hele sorulduğu zaman tariflerinde ' dad harfi dad ile zı arasında okunur' demekle mazereti beyan edenler var ya, en inadcılar onlardır. Çünkü dad ve zı'yı demekle, bu iki harfin arasında uydurdukları bir harf çıkarırlar ki, bu Kur'an'ı son derece tahriftir ve ilavedir. Allah Teala böylelere intibah versin.

Rahatlıkla deriz ki: Kur'an Arab şivesiyle okunur, Acem şivesiyle değil

'Dad harfi, normal Mısır şivesi olan dal harfinin kalın şekliyle de okunsa namaz bozulmaz. Zı, zel, ze harfleriyle okunursa namaz bozulur. ' Ben de bu kanaatteyim. Türkiyemizde imamlar bunu yanlış okumaktadırlar.

Kur'an-ı Hakim Arabi inmiştir. Arabi şiveyle okunması gerekir. Özellikle namazda Fatiha'yı tashih etmek farzdır."

kaynak: Teklifi Hükümlerde ÖLÇÜLER s. 297 ve devamı İsmail ÇETİN, Dilara Yayınları
اَلْعِلْمُ يَرْفَع بُيوتًا لاَعِمَادًا لَهَا وَالْجِهلُ يَهْدِم بِيُوتَ اْلعِزَّ وَلْكَرَمِ

Devri Âlem

Araplar ekseri çoğunlukla dad diye okur. Türkiye ekseri çoğunluk Za diye okur. Da ile  Za arasında bir ses dense de Zı harfinin biraz daha kalın şekli ile bir ses çıkıyor.Peki burada anlam değişmiyor mu? Ayrıca ilerlemiş yaşında öğrenenlere dad olarak çıkartmaları söylense daha iyi değil mi? Onlar harfi çıkaralım derken Za diyorlar. Bu da ayrı bir yalnış anlam değişimine sebeb olmaz mı?   e52))

اَلْعِلْمُ يَرْفَع بُيوتًا لاَعِمَادًا لَهَا وَالْجِهلُ يَهْدِم بِيُوتَ اْلعِزَّ وَلْكَرَمِ