Haberler:


X adresimiz

Ana Menü

Sadakat

Başlatan Mahi, 14 Temmuz 2008, 19:00:10

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mahi


Hal ve kal birlikteliği. Vakaya mutabık beyan hali. Tavrın netliği. İç-dış ayniyeti. Söz ve öz iç içeliği. Etiksel bir işaret. Dinamik bir hal. Ritüellikten soyutlanma hali. Statü saffaniyeti. Teolojik üstün bir değer. İnsan olma üstünlüğünün peygamber basamağı yanı başındaki aşkın hali. Kurbiyet makamı. Makam-ı nübüvvetten önceki durak.


Düşüncede ağyara kaymama hali. Amelde itidali tutma mevkii. Duyguda durağanlıktan uzak durabilme kabiliyeti. Tereddüt yaşamayan bir dimağın misali. Erozyon yaşamaz o. Ne duyguda, ne düşüncede, ne halde, ne kalde, ne içte ne dışta, sadakati temsil eden edasında…


Hayatı tek sütün gibidir. Değişmezlik esas olgu. Bütüncül yanı sabit. Hesap dengeli bir ömürdür sürülen. Akıbet yamaçlarındaki ürpertidir sinede duyulan. ‘Emrolunduğun gibi dosdoğru ol’ ikazına karşı takınılan tavırdır o. İtminandır. İmandandır. Kutsi imtihandır da ayrıca. Fıtri haldir. Yalandan uzaktır. Dalavereden ıraktır. Doğruluk, neticesi helak olsa bile dört elle sarılıp sarmalanacak olandır. Hilaf-ı vaat o iklimden öte. Çıkar endeksli bir düşünce o mevsimde bir garibe. Kab ibn-i Malik, bu alanda başka bir zirve. Tebük, onu tespit adına mühim bir neticeye gebe.


İradi uyum şart bu hengamede. Önsezi elzem. Miraca çıkarken bir Kutlu (sallAllahu aleyhi ve sellem) bir vadide. Bir başkası peşinden zorlayacaktır aynı arşı yine sıddıkiyet burcunda. O (sallAllahu aleyhi ve sellem) o merdivenden, Bu (radıyAllahu anh) diğer merdivenden zorlayacaklardır Hakkın arşını. ‘Duydun mu, semaya çıktığını söylüyor arkadaşın’ diyenlere, onları şaşkına çevirecek cevabı verebilme başarısının adı. ‘O dediyse doğrudur’ diyebilme ahlakı. Sıddıkiyetteki ince öğreti.


O zaman teslimiyet şart bu yolun yolcuları için. Bu aynı zamanda etiksel bir kazanım da. Teslimiyet, hem de sorgusuz sualsiz. Herkesin kaos yaşadığı ortamdaki vakur duruşun adı. Alemin acabaları yaşadığı ortamdaki sükunetli tavır. Olmazların arasındaki mutlak inanç. Vesveselerden sıyrılabilme başarısı.


Teslimiyet için ön şart ise teslim olunan makama olan bakış. Her yönüyle onu idrak edebilme. Yani hem duyguda, hem düşüncede, hem ilimde, hem de halde velhasıl bütüncül bir perspektifteki doğru algılama başarısı. Elbette bunun için de mebde ve münteha arası idrak gerek. Hali tartacak kantar gerek. Önyargısız bir bakış gerek. Ve tüm verilerin verasında kalb ve kafa tasdikinin akabinde elhak bu doğrudur demek ve bir daha da geriye dönmemek gerek.


Aziz Dostunu (sallAllahu aleyhi ve sellem) çok iyi tanıyordu bu makamın hakiki Eri (radıyAllahu anh), hayatında O’nun (sallAllahu aleyhi ve sellem) yalanına şahit olmamıştı. Dünya adına O (sallAllahu aleyhi ve sellem) hiç pazarlığa tutuşmamıştı. Doğruluktan, Haktan, hakikatten hiç ayrılmamıştı. Garibe sırt çevirmemiş, mazlumun üzerine basıp geçmemişti.

Kadına, paraya, makama, mansıba, şana ve de şöhrete, geçici dünya menfaatlerine temenna etmemişti. Şehvete kurban gitmemişti. Midesinin etrafında bir dünya hayal etmemişti.

Kaostan nemalanmamıştı. Kargaşadan çıkar ummamıştı. Tozdan dumandan faydalanmamıştı. İtidali üstün kılanlardandı. Kabe’nin taşını yerine koyarken kavgalılar, o kavgayı dahiyane bir duruşla bertaraf edendi. Yani her hali daha sonra bayrağını açtığında tüm dünyaya evet bu sancak altında toplanılır, bu bir esenlik davetiyesidir denilebilecek cinstendi.


Yani bu değerler külliyen bizler için, hususen yaşadığımız çağda yitik değerlerimizdendi. Ve makamı Sıddıkiyet Sahibi de bu manzaraları evveliyatından çok iyi tahlil edenlerdendi. Ve yaptığı terkiplerle de tâ işin başından beri sesine ses, soluğuna soluk olarak bu makamı hak edendi. Bu haliyle Mevla’nın kendisinden razı olup olmadığını sorduğu tek fertti. Mağara Arkadaşının (sallAllahu aleyhi ve sellem) kendisini tebşir ettiği yeganeydi. Bir gün anlatılırken kimin hangi kapıdan cennete gireceğini O (sallAllahu aleyhi ve sellem), bir dost meclisinde peygamberlerin farkı da belirmişti. Zira onlar tüm kapılardan girebileceklerdi içeri. 'Peki başka kimse var mı peygamber haricinde tüm kapılardan aynı anda harem daireye girecek' diye sorunca Makamı Sahibi Sıddık (radıyAllahu anh), Aziz Dostu (sallAllahu aleyhi ve sellem) tebessümle verecektir müjdesini: Evet, Soruyu soranın kendisi.


Bu değerden uzaklaşma hali hızlı bir yıkılış trendinin göstergesi. Bu çaptan uzaklaşılan her kazanım büyük kayıp. Hayat tabii mecrasında seyrederse güzel. Sıddıkiyet insan fıtratına en çok uyan hasletlerden. Öyleyse muhalif her hal fıtratı aksiyle zorlama manasında. Bu kuşatıcı bir halde ayrıca. İklimine gireni saran bir meltem esintisi. Bir asalet göstergesi. Velut bir cevherin adı. Üstün bir mücevherin ispatı. Psikolojik bir zafer de ayrıca.

‘Ne, şimdi sen dün gece semaya çıktığına inanıyor musun’ diyenlerin şaşkınlıkları değil boşuna. Ebu Bekir’in (radıyAllahu anh) psikolojik bir zaferi var burada. Batılın kafasındaki madde çeperlerini kıran, onları mana iklimine davete zorlayan. Dünya bataklığındaki muhataplarını ahiret yamaçlarını idrake mecbur kılan. Yaşanılan manzarayı bir daha gözden geçirme mecburiyetinde kalmalarını sağlayan bir zafer hem de. Hasımlarını sarsan bir hal kısaca.


O seçkinlerin ahlakıdır. Seçilmişlere özgü bir haldir. Üzerine onu giyen her mahluku diğerlerinden ayırmaya muktedir bir sıfattır. İlahi canipten gelen bir esintinin adıdır. Seçilmişlerin mümeyyiz vasıflarındandır.

Kazanımı, anlatımı kadar kolay değildir. Kabe’de eziyet çekmeden, Taiften yüzüstü edilmeden, mağarada üç gün geçirmeden, gece yollarda seyahate mecbur edilmeden, aç aç kılıç kuşanıp, atını mahmuzlamadan, eşini bir beldede, aşını başka beldede bırakmadan, kefenini azık yapmadan, her gününü son gün bilmeden, hor ve hakir görülmeden bu burcu tutmayı ummak ham teselli. Mağrem ve mağnem irtibatı bu alanda da geçerli. Sadık ilk merhale belki, Sıddık uzun süreli sadakatin hali. Elde edebilene ne mutlu. Niyetine girebilmek bile bir erdem. Netice, niyetteki saffaniyetle irtibatlı…


Beklentisiz bir teslimiyet, çaplı bir ilim, akılcı bir terkip ve gözü pek bir kararlılığın neticesinin adı makamı Sıddıkiyet…

Birol Topuz

Tuğra

〰〰〰〰🐠